A typical day!

2 februari 2019 - Dereham, Verenigd Koninkrijk

Bij deze, een typische dag voor mij in Engeland. Als ik het zo teruglees is het wel weer erg lang geworden, oeps.

’s Ochtends vroeg, om kwart over zes gaat mijn wekker. Dan begint mijn ochtendroutine van aankleden en klaarmaken voor school, ontbijt voor mij en voor de kat, schoolspullen verzamelen en meteen de afwas van de vorige avond doen. Vervolgens stap ik in de auto. afhankelijk van het weer, de wegwerkzaamheden en de hoeveelheid dingen die ik nog op school moet doen, vertrek ik tussen 7.00 en 7.20. Het duurt mij ongeveer 20 minuten om van huis naar school te rijden. Swaffham Junior Academy heeft een grote parkeerplaats die alleen bedoeld is voor personeel, het enige nadeel ervan is dat het wel een stukje lopen is naar het hoofdgebouw.

Eenmaal op school, moet ik als eerst intekenen bij de receptie waar ik de tijd noteer achter mijn naam en vervolgens mijn handtekening zet. Vervolgens moet ik langs de kantoor van de ‘deputy-head’ (onderdirecteur) waar ik mijn Walkie-Talkie ophaal. Die hebben we namelijk nodig wanneer er een kind wegrent uit de klas. We houden hiermee andere leerkrachten op de hoogte en kunnen om hulp vragen als we dat nodig hebben. In het verleden hebben we bijvoorbeeld al gehad dat een leerling over het hek heen klimt en er meteen hulp gehaald moest worden.

Met de walkie-talkie loop ik de lange route door het hoofdgebouw en uiteindelijk een stuk over het schoolplein om bij mijn deel van de school uit te komen. Het gebouw waar mijn klaslokaal in zit, deel ik met de andere Year 3 (groep 4) en met een van de klassen van Year 4/5 (er zijn in totaal 5 klassen met groep 5/6). In onze centrale ruimte bevindt zich een kopieer apparaat, 3 laptops en een paar tablets waar leerlingen mee kunnen werken. Mijn lokaal zit in het midden van de drie en daar ga ik dus elke ochtend meteen naartoe als in op school ben.

Eenmaal in de klas moet ik al eerst alle lampen aanzetten en de werkbladen voor rekenen uitprinten en bijsnijden. Omdat ik verantwoordelijk ben voor alle rekenlessen in Year 3, plan en bedenk ik ze in het weekend en hoef ik ze ’s ochtends alleen uit te printen. Alle lessen worden gegeven op drie niveaus en ik heb dus ook tenminste drie werkbladen voor iedere rekenles. Terwijl dat alles aan het printen is, zet ik alvast de planning voor de dag op het bord en verander ik de dag en datum om correct te zijn. Wanneer alles uitgeprint is breng ik het naar de andere Year 3 juf en vertel ik haar wat de kinderen en zij die dag voor rekenen moeten doen. Na het rekenen bespreken we meestal hetzelfde voor Engels en wat we daarvoor moeten doen. Verder hebben we het ook over de middag en wat we van plan zijn om dan de doen.

Vanaf 8.20 tot 8.30 hebben we een korte staff-meeting in de lerarenkamer (in het hoofdgebouw) waarin we bespreken wat er allemaal die dag gaat gebeuren. We krijgen te horen of er iemand een rondleiding krijgt, iemand afwezig is en of er andere dingen zijn waar we rekening mee moeten houden die dag.

Om 8.30 komen de eerste vier kinderen het lokaal binnen - de ‘Morning Crew’. Zij zetten alle stoelen klaar voor de kinderen en controleren de pennenbakjes op alle tafels - dat houd in: slijpen van potloden, tellen van aantal potloden en whiteboard stiften testen. Rond die tijd hoop ik de laatste dingen klaar te hebben gezet, PowerPoints, werkbladen enz. Om 8.43 gaat de eerste bel die aangeeft dat alle leerlingen buiten op het schoolplein in een rij moeten gaan staan. Als de tweede bel gaat om 8.45 moeten de leerkrachten buiten klaar staan bij hun groep om ze mee naar binnen te nemen.

Wanneer ik ’s ochtends mijn groep aantref loop ik eerst langs de rij heen om ze allemaal een goedemorgen te wensen en om een beetje te peilen hoe ze ervoor staan die ochtend. Vervolgens leid ik de rij mee naar de zijingang van ons lokaal waar de kinderen hun jassen en tassen ophangen. De leerlingen komen vervolgens de de klas binnen en beginnen aan het stillezen aan hun tafels. Terwijl zij allemaal hun plaatsen innemen ga ik naar de website waar ik de absenties op aan moet geven. Ik lees de namen een-voor-een voor en vul in wanneer een leerling niet aanwezig is. Daarna neem ik de lunchmenu met ze door. Ik lees wat het vlees-hoofdgerecht is en wat de vegetarische-hoofdgerecht is. Vervolgens kiezen de leerlingen uit de volgende 5 dingen: meaty dinner, vegetarian dinner, jacket potato (gepofte aardappel), Packed lunch (eigen broodtrommel van huis), een picknick-bag (met ham, kaas, tonijn, ei of komkommer) of een birthday-party dinner. Wanneer ik ingevuld heb wie, wat wil hebben die dag, neemt een van mijn leerlingen de lijst mee naar de receptie waar alle gegevens verwerkt worden. Ouders kunnen ervoor kiezen om de verjaardag van hun kind op school te vieren. De kinderen mogen dan zelf kiezen wat ze willen eten en ouders mogen een taart mee naar school nemen om te eten tijdens de lunch. De jarige leerling mag zeven andere klasgenoten uitkiezen die mee eten aan de verjaardagsmaaltijd. Vaak wordt dit dan ook gezien als het enige verjaardagfeestje van het kind en daarom worden er zelfs cadeautjes meegenomen door de andere leerlingen.

Na al het administratie kan ik dan eindelijk echt beginnen aan mijn dag. Een van mijn leerlingen (een jongen met autisme) neemt deel aan de ‘sensory-circuit’. Dat is activiteit speciaal voor een groep leerlingen met gedrags- en/of leerproblemen. Bij sensory-circuit doen ze de eerste 15 minuten van de ochtend en middag allerlei leuke spelletjes. Terwijl zij dat doen zit de rest van mijn klas nog rustig zelfstandig te lezen. Rond 9:10 begin het ‘guided reading’ (soort begrijpend lezen). De leerlingen zijn verdeeld in 5 groepen (gebaseerd op niveau) die elke dag een ander activiteit doen. Activiteit 1 is het lezen van een boek met mij, activiteit 2 is het doen/maken van een activiteit die ik bedacht heb, die past bij het boek dat ze lezen. Activiteit 3 is het bespreken van begrijpend-lezen vragen met een onderwijsassistent en activiteit 4 is het zelfstandig maken van de opdracht die ze met de oa besproken hebben. Activiteit 5, de laatste, is het zelfstandig lezen in een boek naar keuze. Guided reading doen we elke dag voor ongeveer 20 minuten. Daarna gaan we verder met een korte grammatica activiteit en dan de les Engels.

Tijdens alle instructie momenten zitten we leerlingen op de grond voor het bord en kijken zij mee naar de PowerPoints en de whiteboard die ik gebruik tijdens mijn instructies. De instructies van Engels en rekenen beginnen altijd met het voorlezen van het lesdoel en de succes-criteria. Vervolgens leg ik de nieuwe informatie uit en vertel ik wat we deze les gaan doen. Na de uitleg worden de schriften uitgedeeld (A4-formaat) en schrijven de leerlingen de datum en lesdoel bovenaan de pagina. Daarna maken zij meestal het Engels-werk direct in hun boek. Momenteel zijn wij bezig met het schrijven van een ‘Non-chronological report - leaflet’ oftewel, een informatiebrochure over een leefomgeving. De leerlingen mochten kiezen uit: woestijn, zee, pool-gebied, bos en jungle om over te schrijven. Na de les Engels hebben de leerlingen een korte pauze van een kwartier.

Na de pauze beginnen we met ‘Fast-Learning’ een korte reken-introductie. We hebben twee keer in de week een lesje waarin de leerlingen een werkblad met 100 keer of gedeeld-door sommen moeten maken in 5 minuten tijd. Ook twee dagen in de week, spelen ze een kaart spelletje waarbij ze het antwoord moeten zeggen van de  keersom op het kaartje. De leerlingen genieten hier ENORM veel van. Na de leuke tafel-oefeningen komt de rest van de rekenles. Ook hier zitten de leerlingen weer op de vloer voor het bord. Na de instructie worden de schriften uit gedeeld en moeten de leerlingen een kantlijn tekenen, de datum en lesdoel bovenaan de bladzijde opschrijven en vervolgens beginnen zij met werkblad nr. 1 of 2 (afhankelijk van hun niveau en zelfvertrouwen). Aan het eind van de les hebben bijna alle leerlingen, als het goed is, werkblad 2 en 3 af. De leerlingen die erg veel moeite hebben met rekenen maken eerst alleen werkblad 1. Wanneer zij die erg goed of snel gemaakt hebben kunnen zij ook werkblad nr. 2 maken. Na de rekenles gaat de bel die aangeeft dat het tijd is voor de lunchpauze.

Tijdens de lunchpauze zorg ik ervoor dat ik ten minste de rekenschriften na heb gekeken. Dit houdt in, het aanvinken van alle goede antwoorden met een paarse pen. Het aankruisen van alle foute antwoorden met een rode pen, een verrijkende som of opdracht onderaan de bladzijde opschrijven met rode pen en een compliment met paars. Tot slot, het lesdoel aanvinken of aankruisen, afhankelijk of zij het doel behaald hebben of niet.

Meestal duurt dit mij ongeveer een half uur. Na het nakijken bereid ik mijn lessen voor de middag voor. Dit kan zijn het printen van opdrachten of klaarzetten van PowerPoints of misschien zelfs het ophalen van papier of planten. Meestal zorgt dit ervoor dat ik uiteindelijk ongeveer een kwartiertje heb om te bij te kletsen met mijn collega en een kopje thee te drinken. Sinds vorige week zijn er ook ‘Lunch-clubs’ waar de leerlingen naar toe kunnen gaan tijdens de pauzes. Zo zijn er verschillende filmclubs, game-clubs, Just Dance-clubs en voetbal clubs.

’s Middags zijn er veel dingen die ik met de leerlingen kan doen, maar elke middag beginnen met nogmaals de absenties invoeren op de site en vervolgens naar de ‘collectie worship’. Daar komen we  met de hele school bijeen in de hall/gymzaal. Op de maandag worden de leerlingen op de hoogte gebrachte van bijzonderheden en veranderingen die plaatsvinden. Op de dinsdag en donderdag komt er iemand van de lokale kerk zijn verhaal doen. Elke woensdag middag staat de bijeenkomst in het teken van muziek, dan zingen alle kinderen samen verschillende liedjes met een van de leerkrachten. En op de vrijdagen is er altijd een bijzondere bijeenkomst, namelijk de ‘Celebration Assembly’, dan vieren we alle successen van de week. Er worden verschillende certificaten uitgedeeld die de leerkrachten voorbereid hebben. Zo heb ik afgelopen vrijdag; 2 handschrift diploma’s uitgedeeld (kinderen die nu met een pen mogen schrijven in plaats van alleen potlood), een lees-diploma (voor iemand die in de afgelopen week 3 boeken uit heeft gelezen), 2 tafel-diploma’s (voor kinderen die tijdens het Fast-Learning alle 100 sommen foutloos hebben gemaakt 3 keer op een rij) én een ‘certificate of celebration’ (voor een leerling die uitblonk in de klas). Dit alles moet ik zelf als leerkracht uitdelen voor de school en aan de leerlingen vertellen waarom zij die certificaat of diploma verdienen. Dit is niet iets waar alle leerkrachten even blij mee zijn.

Na de assembly oefen ik met mijn klas onze handschrift of we werken aan het thema (Land, Sea an Sky), of we doen wat aan muziek. Wel is het een schoolbreed de afspraak dat alle kinderen om twee uur naar buiten gaan voor hun ‘Daily mile’. Dan rennen of lopen alle kinderen rondjes om het schoolplein, de meeste leerkrachten lopen ook gezellig mee. Na ongeveer twintig minuten gaan we weer allemaal naar binnen en kunnen we weer verder met onze lessen tot 3:05.

Voordat de kinderen om kwart over drie naar huis gaan moeten alle stoelen gestapeld worden in de hoeken van het lokaal en moeten de tafels opgeruimd zijn. Om 15.10 gaat de eerste bel om aan te geven dat alle kinderen in de rij moeten gaan staan in de klas om ervoor te zorgen dat alle klassen precies om 15.15, wanneer de tweede bel gaat, naar buiten kunnen. Als leerkracht loop ik voorop en neem ik ze mee naar onze gedeelte van het plein. Daar moeten ze dan ook weer in de rij blijven staan. Een-voor-een komen de kinderen bij mij om vervolgens naar hun ouders te wijzen, die dan terug moeten zwaaien, waarna ik ze toestemming mag geven om naar hen toe te lopen. Het valt mee hoe lang dit duurt, meestal heb ik alle kinderen uit kunnen zwaaien binnen 5 minuten. Helaas zijn er ook een aantal ouders die te laat komen, maar dat heb je natuurlijk altijd. In ons geval moet ik als leerkracht bij het kind blijven staan tot het 15.25 is. Pas dan, kan ik met hen naar de receptie lopen en hun daar achterlaten zodat ze veilig (en warm) binnen kunnen wachten op hun ouders.

De meeste leerkrachten vertrekken rond vier uur van school met de nodige tassen vol met schriften. Omdat de schriften van de kinderen A4 formaat zijn, vol geplakt zijn met zeker wel 50 A4’tjes en dat dan keer 30, zijn ze ERG zwaar. Dit is dan ook de reden dat ik per se 1 vak na moet hebben gekeken tijdens mijn lunchpauze. Ik ben namelijk niet van plan om twee keer vanaf mijn lokaal naar de auto te lopen voor schriften. Helaas lukt het mij meestal pas om rond vijf uur de school te verlaten omdat ik nog erg druk ben met het eigen maken van het klaslokaal. Dat houd vooral in dat ik erg veel moet opruimen en weg moet gooien.

Maar ja, als ik dan eindelijk zover ben, neem ik de walkie-talkie weer mee terug naar het kantoor en schrijf ik op hoe laat ik de school heb verlaten. Dan begint mijn tocht weer terug naar huis waar een zekere kat al heel lief en trouw op mij zit te wachten. In het begin vond ik de terugreis naar huis erg lang en saai, maar inmiddels ben ik er al achter dat ik mijn avondeten volledig voor kan bereiden in mijn hoofd zodat ik precies weet wat ik moet doen of pakken als ik thuis kom.

Na het eten moet ik nog de schriften nakijken en daarna ga ik meestal naar bed. Rond 10 uur ben ik al in diepe slaap, niet omdat ik per se om die tijd wil slapen maar omdat ik gewoon niet langer op kan blijven.

Dit alles klinkt best veel en erg druk, maar ik merk dat ik er steeds handiger in begin te worden en ook wel echt aan het genieten ben.

Hopelijk was het leuk om even een dag mee te maken met mij op de school waar ik lesgeef. Wees niet bang, ik ben niet van plan weer een dag te noteren, ze zijn allemaal bijna hetzelfde. Met uitzondering van zwemles, maar daar komt nog wel een keer een post over!

X Lara

1. Ouma Enna:
    3 februari 2019
    Ek geniet elke oomblik om jou journaal te lees. Ek kan amper nie glo hoe besig jy die hele
    dag is nie. Baie sterkte, ek is trots op jou. Groete uit S.A..
  2. Wilma:
    3 februari 2019
    Hi Laar! Bly om te hoor jy geniet die skoolhou. Hoeveel kinders is in jou klas?
    Sterkte met alles. Is baie beindruk met jou,dat jy alleen in Engeland skoolhou.
  3. Mari Steyn:
    4 februari 2019
    Hi

Hi Laar Ek weet ek het dit al baie gesê maar ek dink jy doen wonderlike werk.
    Dis belowend dat dit al bietjie makliker gaan en jy dit selfs geniet. Gelukkige kinders wat jou vir 'n juf het!

Hi

lard
  4. Oom Eef en tante Tineke.:
    12 februari 2019
    Hallo Lara, weer genoten van jouw verhaal. Onze conclusie is dat je een harde werker bent, gezien
    jouw dagprogramma. Leuk om te lezen hoe alles er aan toe gaat op school. Dat je 's avonds uitgeteld
    bent lijkt ons heel logisch. Lieve groetjes.