It gets better!

19 januari 2019 - Dereham, Verenigd Koninkrijk

Inmiddels alweer 23 dagen in Engeland. Een paar weken geleden heb ik mijn eerste post online gezet met de vele mislukkingen die plaats hebben gevonden. Sindsdien is er ook alweer veel gebeurd. Ik haal weer even mijn lijstje van de vorige keer erbij:

Baan - heb ik nog steed! Het is wel een stuk zwaarder dan ik verwacht had, maar daar straks meer over.

Huisje - heb ik ook nog! Inmiddels zijn mijn meubels zelfs al aangekomen en lig ik lekker op de bank weg te typen.

Werkcontract - heb ik ontvangen, ondertekend en weer ingeleverd! Nu nog wachten op mijn loon.

National Insurance Number - nog steeds een stom ding… Inmiddels al wel een nieuwe afspraak in februari... nu nog even vrij regelen van school…

Bankrekening - Heb ik! Maar dat was ook een hoop gedoe. Inmiddels aangesloten bij de online bank, N26, en te horen gekregen dat mijn werkgever/salaris departement niet bekend is met de bank dus… nog steeds geen inkomsten…

Elektriciteit - blijkbaar automatisch bij aangesloten.. who knew?

Magnetron - nog steeds reuze blij mee! Hij maakt nog elke keer een heel vrolijk ‘ping’ geluidje waarvan ik moet glimlachen.

Koelkast - heb ik en ben ik ook heel blij mee. Volgens mij, zegt het wel wat over je, als je zo blij word van een koelkast en een magnetron. Zelfs de mannetjes die het bezorgden waren nieuwsgierig naar mijn over-enthousiasme…

Warm water - doet het.. al is dat nog wel een trucje, of je brand je vingers, of ze bevriezen.

Douchekop in bad - na héél veel struggles heb ik vrede gemaakt met mijn bad en heb een paar extra bruisballen gekocht om de acceptatie wat makkelijker te maken.

Tafel en stoelen - opgehaald bij de IKEA! Heel erg blij mee. Het heeft me wel twee volle dagen bezig gehouden om de boel in elkaar te zetten maar ik heb ook al heel wat uren aan de tafel gezeten en hij bevalt zeer goed. Ben er trouwens wel mee geconfronteerd dat ik niet in een IKEA hoor te shoppen. Of zelfs rond te lopen… dat is niet goed voor mijn overvolle auto of mijn budget. Vanaf nu, geen IKEA meer, heb ik mijzelf (en mijn portemonnee) moeten beloven.

Internet - JA! Eerst heb ik de wifi wachtwoord van mijn buurvrouw kunnen gebruiken maar inmiddels kan ik zelfs Netflix kijken op mijn eigen wifi! Volgende stap zal zijn om een tv modem-ding te kopen. Niet heel ingewikkeld, maar moet wel gebeuren.

Lessen voorbereiden- tja, nu kan ik het geen studie ontwijkend gedrag meer noemen, maar de gebrek aan motivatie om de lessen voor de komende week voor te breiden heeft er wel voor gezorgd dat ik nu heerlijk weg zit te typen. Het is trouwens wel veel werk hoor! Poeh.. wat mis ik toch die methode lessen van de Nederlandse scholen.

En dan.. nu dat jullie allemaal op de hoogte zijn van de belangrijkste dingen, kan ik verder met de leuke verhalen. Voor oud-en-nieuw ben ik, zoals ik volgens mij al verteld heb, vertrokken naar een oud buurmeisje van me. Zij en haar verloofde wonen dicht bij Luton en zijn beide piloot. Ik heb een hoop hele leuke verhalen gehoord over wat piloot zijn allemaal inhoudt en waar zij allemaal terecht komen. Trouwens erg gaaf! Terwijl ik dus bij hun op de bank zat heb ik mijn vriendin, die toen nog in Nepal zat, al vroeg een gelukkig nieuwjaar kunnen wensen. Vervolgens was Zuid-Afrika aan de beurt, toen Nederland en uiteindelijk ook wij in England. Het was erg leuk en fijn om weer even met mijn ouders te kunnen kletsen en horen hoe zij gezellig samen het nieuwe jaar ingingen. Op dat moment was ik natuurlijk ook erg vrolijk van de champagne maar ik miste ze wel enorm, dat was de eerste (en als het aan mij ligt ook de laatste) keer dat ik zonder mijn familie het jaar afsloot en ‘alleen’ het nieuwe jaar inging.

Na de gezelligheid van 31 december besloot ik heerlijk uit te slapen en de volgende morgen (1 jan.) naar de IKEA te gaan gezien het zo lekker dichtbij was. Ik weet niet of het in Nederland ook zo’n ding is of niet, maar blijkbaar gaat iedereen in Engeland op 1 januari naar de IKEA. Ik heb nog NOOIT zo een drukke IKEA gezien! Maar goed, ik was ook wel zeker 3 of 4 uur binnen. Helaas moest ik na mijn ‘shopping-spree’ wel een terugreis maken van rond de 3 uur met een auto die tot het dak gevuld was met pakketjes. Uiteindelijk ben ik wel erg blij met mijn vele aankopen en zag mijn huisje er meteen al een stuk gezelliger uit.

Helaas was mijn uitslapen en gaan-en-staan waar ik wilde, maar kort geleefd. Mijn eerste officiële schooldag begon namelijk al op 3 januari. De eerste weken waren erg zwaar. Ik kende de kinderen tenminste al een beetje, maar ik was toch nieuw op een school. Ik moest erg veel leren in een korte tijd en natuurlijk waren er veel dingen waar ik pas te laat achter kwam dat ik het niet wist of geen idee had waar zij het over hadden. Zo zat ik tijdens de eerste teamvergadering met een volledig blanco gezicht omdat er allerlei termen en afkortingen rond werden geslingerd waar ik nog nooit van gehoord had. Daarnaast heb ik ook behoorlijk pittige leerlingen. Ik heb twee leerlingen die regelmatig de klas uitrennen en over het schoolplein (denk meer aan een paar enorme voetbalvelden/weilanden) rennen. Daarnaast is een van hen ook erg fysiek gewelddadig en gooit hij regelmatig met meubilair naar andere leerlingen als zij te lang naar hem kijken. Dit heeft er al een paar keer voor gezorgd dat ik mijn klas moest evacueren naar de gymzaal of de bibliotheek. Niet alleen moe van het voorbereiden van alle lessen maar ook van al het papierwerk dat steeds ingevuld moet worden en ouders die ingelicht moeten worden.

Gelukkig heb ik ook goed nieuws over het lesgeven. Inmiddels heb ik alweer twee zwemlessen achter de rug en ik (en de leerlingen gelukkig ook) ben er enorm van aan het genieten. Er is tenminste ook een badmeester aanwezig die erg grappig en lief is. Samen hebben we veel plezier met het geven van de lessen. Wat betreft de Spaanse lessen heb ik tot zo ver maar 1 les gegeven. Dat ging ook wel goed. In Nederland vond ik het altijd erg leuk om Engels te geven en blijkbaar brengt het aanleren van Spaans mij hetzelfde gevoel van vreugde. De afgelopen les hebben we gefocust of het leren van 8 wilde dieren. Als ik ooit op safari ga in Spanje kan ik mij tenminste redden. :D

En.. ik heb nog meer leuk nieuws! Mijn ouders zijn langs gekomen! Zij kwamen met de camper en een aanhanger vanuit Nederland voor een weekje op bezoek. Ze kwamen op donderdagavond aan in Swaffham (waar ik lesgeef) en ik heb hen daar opgezocht en de avond met hen doorgebracht. Het was erg leuk om weer even mijn verhaal kwijt te kunnen zonder om steeds via WhatsApp te communiceren. Helaas moest ik de volgende dag wel weer gewoon voor de klas staan en kon ik hen pas weer rond 5 uur zien. Ondertussen zijn zij de hele dag druk geweest van het verhuizen van al mijn spullen die zij mee hebben genomen vanuit Nederland. Zo kwam ik dan ook ’s avond thuis in een heerlijk gezellig huisje compleet met ingerichte woonkamer en slaapkamer! De keuken had ik zelf al redelijk goed in kunnen richten maar natuurlijk brachten mijn ouders ook weer heel wat lekkers mee vanuit Nederland. Zo heb ik weer een kastje vol met chocomel, Unox rookworst, Unox soep en Bonduelle mais!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al gewend was geraakt aan het matrasje waar ik op sliep maar het was wel erg lekker (en ook gek) om weer in mijn eigen bed te liggen. Het was alweer even geleden sinds ik in mijn ‘eigen’ bed lag.. Juni geloof ik.. net voor mijn diploma-uitreiking. Sindsdien sliep ik namelijk bij mijn ouders, in Wapenveld, op een ander bed. Natuurlijk ook niet verkeerd, maar niets slaapt zo lekker als je eigen vertrouwde bed. En natuurlijk was er nog een bonus van mijn bed. Mijn kat lag erop te slapen! Mijn ouders waren zo lief om ook mijn kat mee te nemen uit Nederland. Het is voor ons allebei ook weer even gek om alleen elkaar te hebben, dat was ook voor het laatst in juni geloof ik. Op dit moment ligt hij dicht tegen me aan te slapen om de bank. Ik vind het wel sneu voor hem dat hij nu binnen opgesloten zit en niet meer door het prachtige bos kan dwalen bij mijn ouders, maar dit zorgt er ook voor dat hij een stuk minder blaadjes en takjes in zijn vacht vast heeft zitten.

Maar goed, verder over mijn ouders. Mijn ouders en ik vertrokken zaterdagochtend met de camper, de hond en de kat naar Cromer aan de kust. Daar hebben we heerlijk rond gelopen en zijn vervolgens weer verder gereden. De hele dag ging zo voort, lopen, shoppen, terug in de camper en weer door. Het was enorm gezellig. Helaas moest ik zaterdagavond wel flink aan de bak met het voorbereiden van de lessen voor de week erop. Zondag was ook weer erg leuk, we hebben ver met de hond langs de stand gelopen en hebben een prachtig uitzicht gehad. (Ik hoop trouwens ook ook weer een aantal foto’s te plaatsen)

Maandagavond hebben we heerlijke onion rings gegeten bij de lokale pub en daar zijn we zelfs weer naartoe teruggegaan de volgende dag. Helaas moest ik dinsdagochtend weer afscheid van hen nemen omdat ik naar school moest en zij moesten vertrekken richting de veerboot. Ik zal ze erg missen en hoop ze gauw weer te zien.

Vandaag heb ik trouwens ook weer een ticket voor de veerboot gekocht! Ik heb in februari een week vakantie en ben van plan dan weer terug te gaan naar Nederland voor een weekje. Ik hoop natuurlijk om voor die tijd weer een blogpost te plaatsen, maar ik weet niet hoe druk de komende week/weken worden.

Ik hoop dat het met jullie allemaal ook goed gaat!

X Lara

1. Jeannette:
    21 januari 2019
    Hallo Lara, fijn om nu een vrolijker verhaal te lezen, en dat we je in februari weer in Wapenveld zien. Je huisje ziet er heel gezellig uit, zelfs een camperparking voor je deur, of past alleen je mini? Veel succes komende week, blijft er nog wel tijd over om een boek te lezen? liefs Jeannette
  2. Oom Eef en tante Tineke.:
    23 januari 2019
    oom Eef en tante Tineke
  3. Oom Eef en tante Tineke.:
    23 januari 2019
    Lara bedankt voor jouw leuke verhalen en gezellige foto,s. Fijn dat je nu het werkcontract hebt, nu
    het salaris nog. Je hebt je huis gezellig ingericht en fijn dat de poes je gezelschap kan bieden.
    Je vader en moeder vonden het natuurlijk ook spannend je nieuwe woonplaats te bekijken. Groetjes.