Ninth week...

28 april 2017 - Stoke-on-Trent, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag, school, school en nog eens school. Helaas hebben we niet veel meer gedaan dan dat...  behalve de sportschool. We zijn rond 9 uur 's avonds nog wel naar de sportschool gegaan... ook leuk.

Zondag hebben we weer eens een drukke dag gehad. We moesten namelijk nog veel doen voor school. Om toch afscheid te nemen van de vakantie en om mentaal voor te bereiden op de drukke schoolweken, zijn we heerlijk uit eten gegaan. We zijn weer eens naar Hanley gegaan naar de pub waar we al eens van te voren zijn geweest. Daar hebben we heerlijk gegeten voor ongeveer 10 pond. Ik heb een enorme hamburger gehad met chips en onion rings. Omdat ze een aanbieding hadden kregen we er een gratis een drankje erbij. Zo heb ik dan ook kunnen genieten van een half liter (alcohol vrije) cider! Heerlijk, maar heel erg zoet.

Maandag was ‘inset day’ oftewel een studie dag voor alle leerkrachten en andere medewerkers. Ik vroeg me al heel lang af wat er precies op die ’studiedagen’ gebeuren. Ik had altijd stiekem toch het gevoel dat leerkrachten gewoon vrij waren of samen de hele dag koffie zaten te drinken… niet dus… Vanaf 8:30 tot 16:00 waren we druk aan de slag, we hebben maar 45 minuten pauze gehad tussendoor. We begonnen s‘ ochtends met het bijwerken van de displays, daarbij werden Kim en ik gevraagd om de muziekleraar te helpen omdat hij de music-corridor wilde verven en versieren. In plaats van alleen een groot prikbord versieren, was hij dus van plan de hele gang te doen. Daar waren Kim en ik druk mee bezig tot 10:45. In die tijd hebben wij twee deuren versierd en heeft hij al zijn tekeningen gemaakt op de muren. Om kwart voor elf hebben we een half uur lang Safeguarding info gekregen. Hierbij kregen wij informatie over de manier waarop wij met kinderen om moeten gaan en waar we voor uit moeten kijken.

Bij die bijeenkomst heb ik vooral gezeten met mijn armen over elkaar, kippenvel over mijn hele lijf. Je hoort dingen waar je niet aan denkt, of bijna niet eens kan geloven. Zo hebben we het gehad over ‘witchcraft’, ouders die denken dat hun kinderen bezeten zijn door demonen waardoor zij heel slecht behandeld worden. We hebben zelfs naar kranten artikelen geluisterd waarin stond beschreven wat ouders hun kinderen al wel niet aangedaan hebben, van ondervoeden en branden, tot uit huis zetten en volledig negeren. Daarnaast hebben we gesproken over kinderen met verlatingsangst en kinderen die daarom ook moeite hebben om te communiceren, hierdoor geven ze vaak een verkeerd signaal. Ze reageren bijvoorbeeld erg agressief naar de leerkrachten toe om hulp te vinden en reactie/aandacht te krijgen van een volwassenen. Ook was het interessant om te horen over het feit dat veel van onze kinderen hyperalert zijn. Wij worden er als leerkrachten vaak wel moe van om steeds weer te zeggen ‘let op’ ‘concentreer je’ ‘let op je eigen werk’ enz. Hierbij denken wij niet na over de thuissituaties van veel kinderen. Zij moeten thuis zo alert zijn zodat zij weten wat er altijd om hun heen gebeurd. Wanneer zij ineens iets in hun ooghoek zien, kunnen zij denken dat er iets naar het gegooid wordt of dat je hen iets aan wil doen. Dit doen ze niet altijd bewust, ze zijn er helaas al zo aan gewend.

Na de safeguarding bijeenkomst hebben wij nog informatie gekregen over ‘goed gedrag’. Kim haar mentor heeft deze informatie bijeenkomst geleid. Zij heeft ons verteld en herinnerd aan de 6 gouden regels van de school. Die regels waar wij de kinderen keer op keer aan herinneren. Nu werden wij gevraagd om ze allemaal op te noemen en gelukkig, na 5 minuten, hebben we ze alle 6 onthouden. ‘we are kind and gentle’ ‘we listen’ ‘we look after property’ ‘we are brave risk-takers’ ‘we work hard’ ‘we are honest’. Daarnaast hebben we ook aandacht besteedt aan de ‘behaviour for learning’ regels. Bij die regels ging het nog slechter. Het zijn er maar 7, maar het is ons niet gelukt. Daarmee is ons duidelijk geworden hoe weinig aandacht wij daaraan besteden terwijl die afspraken net zo belangrijk zijn. Verder heeft ze benadrukt hoe belangrijk kringgesprekken zijn en wat voor gesprekken je in de groep kunt hebben. Vooral omdat we net ervoor gehoord hebben over de problemen van sommige kinderen weten we nu weer hoe belangrijk het is om een goede relatie op te bouwen en kinderen ook daadwerkelijk de tijd te geven om hun verhaal kwijt te kunnen. Tot slot heeft ze het gehad over het gevolg van dingen die wij als leerkrachten vaak zeggen tegen leerlingen. We zijn een aantal woorden en zinnen langs gegaan die je als leerkracht nooit mag zeggen tegen een kind. Daarbij valt te denken aan dingen als ‘dat is dom van je’ ‘je bent wel erg dom’ ‘waag het niet om die fout nog eens te maken’ en sarcastische opmerkingen. Ik heb  gemerkt dat veel leerkrachten daar nog moeite mee hebben. Ik gebruikte af en toe sarcasme maar ik probeer daar nu op te letten. Ik merk nu steeds vaker dat mijn mentor een sarcastische opmerking maakt en daarna weer met een frons naar ons kijkt. Hij weet dat het niet mag maar het is moeilijk om van zulke gewoonten af te komen.

Als laatst hebben we twee uren lang informatie gekregen over ICT en e-safety, (electronic-safety). We werden geconfronteerd met verschillende stellingen/situaties rondom e-safety en moesten vervolgens bedenken met wie we contact op zouden moeten nemen, wat we zouden doen en wat voor gevolgen het zou hebben. Ik zal (hopelijk) een paar van de stellingen als foto’s plaatsten bij deze week. In groepjes van 3 of 4 hebben we samen de stellingen besproken. Het was erg interessant om te horen hoeveel van deze stellingen ook al eens daadwerkelijk gebeurd zijn. Verder hebben we gesproken over onze eigen internet safety, over Facebook en Instagram en hoe wij daarmee om kunnen/mogen gaan. Daarbij was het ook interessant om de protocol van de school te horen waarbij het ‘streng’ geadviseerd werd om gewoon geen Social Media te gebruiken… Verder hebben wij kennis gemaakt met een aantal verschillende sites waar we uitleg kregen over e-safety en tips en trucs om veilig het internet te gebruiken.

Na alle informatie en gesprekken hebben wij toch nog doorgewerkt om de gang te versieren. Daar zijn we uiteindelijk ook nog ongeveer 2 uur mee bezig geweest. Uiteindelijk een erg leerzame dag waar ik graag deel van uit gemaakt heb.

Maandag, na schooltijd, ben ik nog even langs mijn klaslokaal gegaan om te kijken of alles in orde was en heb ik de laatste paar dingen opgeruimd. Plots stond onze maatschappelijkwerkster voor mijn neus, mijn mentor zou woensdag pas weer op school zijn dus ik was verantwoordelijk voor de klas op dinsdag. Zij heeft mij geweldige nieuws gegeven. De jongen, die meer dan een maand weg was, kwam dinsdag weer naar school! Ik was zo ontzettend blij dat ik haar aanstaarde met tranen in mijn ogen. Helaas kon zij mij niet veel vertellen over zijn thuissituatie, alleen weet ik dat hij nu geplaatst is bij een pleeggezin dichtbij school. Die avond heb ik dat ook zo goed geslapen en met zo veel plezier weer opgestaan.

Op dinsdagochtend hebben we de jongen weer verwelkomd in de klas, verder heb ik met de kinderen gesproken over hun vakanties en vervolgens zijn we naar de assembly geweest. Daar werden alle kinderen door de onder-directeur weer terug naar school verwelkomd. Verder hebben de leerlingen geleerd over het hebben van een growth mindset - dat betekent dat de leerlingen bewust worden van hun leergedrag en begrijpen dat ze, door veel te oefenen en goed hun best te doen, steeds beter en slimmer kunnen worden. Hierbij was het motto ‘Never Give Up!’. Na de assembly heb ik met de leerlingen gepraat over, en geoefend met ‘place value’ oftewel als je een getal hebt als 5678 wat de waarde is van ieder cijfer binnen het getal. ’s Middags heb ik weer twee kunstlessen gegeven, een aan mijn klas en weer een aan de andere year 4.

Dinsdagmiddag hebben we weer eens een team vergadering gehad. We hebben informatie gekregen over een meisje in groep 1/2. Zij heeft een paar maanden geleden een hartklep vervanging gekregen en daarom moeten wij allemaal goed op haar letten. Ook hebben we te horen gekregen dat er een meisje in de pauze gevallen was. Het was zo koud dat ze haar handen in haar jas zakken deed en rond aan het rennen was, niet slim maar ook niet dramatisch. Tot je natuurlijk bij mij op school zit, dan is de kans erg klein dat de schoenen ook daadwerkelijk de goede maat zijn. Het meisje dat gevallen was had veel te grote schoenen aan waardoor ze helaas gestruikeld is. Ze is op haar gezicht gevallen waardoor ze een bot in haar wang gebroken heeft, oftewel ze had vrijwel geen wang meer… Haar ouders hebben haar opgehaald en hebben haar naar het ziekenhuis gebracht. Meer weten we helaas niet.

De rest van de middag hebben we vooral besteed in kleinere groepen. Zo hebben alle leerkrachten en onderwijsassistenten van Year 3 en 4 samen gezeten (ongeveer 10 mensen). Daar hebben wij ook een aantal dingen besproken. Wij hebben het nog eens gehad over het belang van de kringgesprekken en ook verschillende voorbeelden gekregen die we in de praktijk kunnen proberen. Verder hebben we de nieuwe bergijpendlees-techniek besproken - bevalt het? gaat we hiermee door? wat zijn de nadelen/voordelen? Tot slot hebben we ook te horen gekregen dat Year 6 (groep 8) donderdag hun oefen SAT’s (vergelijkbaar met cito’s) moeten maken. Hiervoor worden een een heleboel lokalen vrijgemaakt en veel leerkrachten voor ingeschakeld. Ons lokaal wordt gelukkig niet gebruikt, maar mijn mentor moet wel toezicht houden. Daarom sta ik donderdag weer alleen voor de klas.

Woensdag heb ik ’s ochtends rekenen gegeven over Romeinse cijfers, een sterkte punt van mij. Het was erg leuk maar de leerlingen vonden het nog wel wat lastig. Daarom heb ik er donderdag nog een les voor ingepland. Woensdagmiddag heb ik een science (natuurkunde/scheikunde) les gegeven over vast/vloeibaar/gas en de verschil in moleculen in de drie fasen. Dit hebben we ook ‘uitgebeeld’ met een drama oefening. Zo had ik een groep die bijvoorbeeld dicht tegen elkaar aan stonden (vast), een groepje waarbij de kinderen langzaam en voorzichtig door elkaar heen liepen (vloeibaar), een een groepje die een groter ruimte innamen en panisch door elkaar heen renden (gas). De kinderen hebben erg genoten en zullen het niet snel vergeten geloof ik. Verder heb ik ook geholpen bij de ICT les, waarbij de leerlingen op tablets (hierbij moet je geen grote verwachtingen hebben) een reis-brochure maken voor Europa. Oftewel, Word en Google werden actief gebruikt. Het was leuk en interessant om hier ook weer de niveaus verschillend et zien tussen de leerlingen. Er is duidelijk te zien wie in zijn vrije tijd vaak gebruik maakt van een computer en wie ze zelden gebruikt…

Op donderdag moest mijn mentor dus de Year 6 kinderen begeleiden bij hun oefen-SAT’s. Daarom had ik, samen met de TA, de hele ochtend de klas. Omdat de TA druk was met voorbereidingen voor haar drama-club was zij vrijwel niet in de klas. Ik heb ontzettend genoten van de klas en we zijn eerst verder gegaan met het oefenen van de Romeinse cijfers en zijn vervolgens nog verder gegaan met onze kunstopdracht. ’s Middags hebben we TPA gehad, (tijd om lessen te maken en te plannen) terwijl de kinderen naar muziek en gym gingen. Tijdens de vergadering heb ik het rekenen voor volgende week donderdag voorbereid. Mijn mentor en de andere Year 4 leraar hebben de taallessen voorbereid en begrijpend lezen bedacht. Na schooltijd hebben Kim en ik boodschappen gedaan en zijn we weer eens naar de sportschool gegaan. Verder heb ik mijn spullen ingepakt zodat ik met mijn ouders een paar dagen rond kan reizen door Engeland.

Vrijdag was een vrij rustige dag. ’s Ochtends hebben we taal gehad aan de hand van ons nieuwe boek. Dit trimester is ons boek Charlie and the Chocolate Factory, dus als schoolreisje gaan we (hopelijk binnenkort) naar Cadbury World. Cadbury is hier een chocolade merk, vergelijkbaar met Milka, maar dan veel lekkerder. Mijn mentor probeert het zo te regelen dat ik nog mee kan, yeah!  ’s Middags zijn de TA en ik gestart om met de leerlingen te bespreken hoe zij zich moeten gedragen tijdens de assembly. Rechtzitten, klappen, niet achterom kijken enz. Net toen we zo goed als klaar waren om naar de assembly te gaan, ging te telefoon… De TA nam op en keek met grote ogen naar me.. Ik moest blijkbaar naar het kantoor van de directeur. Pff ik had niks verkeerd gedaan maar toch begon de spanning al toe te nemen. Met trillende benen liep ik door de school heen naar de andere kant. Daar zaten ze dan, directeur, onderdirecteur, mijn mentor en de andere Year 4 leerkracht. Ze hadden mijn hulp en advies nodig.. YES! Woohoo! Ik voelde me vereerd maar wel erg zenuwachtig. Ze wouden mijn inzet op de prestaties van de leerlingen en mijn advies voor de kinderen die het moeilijk hadden. Zo gaf ik tijdens de lessen al aan dat ik de lettertype van de school erg moeilijk leesbaar vond en, vooral voor dyslecten, niet geschikt. De directeur keek geschrokken en zei dat hij meteen een andere zal zoeken als dat de kinderen benadeelt. Ik heb ze dan ook laten zien hoe ‘mijn’ dyslectische-letters eruit zien. Daar waren ze erg door gefascineerd en gaan ze dan ook meteen proberen te gebruiken bij de leerlingen. Verder heb ik input geleverd over de prestaties en hoe wij de leerlingen, naar mijn mening, het beste kunnen helpen. Hierdoor heb ik wel de assembly gemist, maar ik vond het zeker de moeite waard! Ik heb veel geleerd en genoten van een gesprek over ‘mijn kinderen’ met de directeur.  Na schooltijd heb ik nog geholpen om het werk van de dag na te kijken en vervolgens zijn Kim en ik richting huis vertrokken. Daar heb ik mijn laatste dingen ingepakt, mijn kamer opgeruimd en ben ik vervolgens begonnen om te wachten op mijn ouders.

Kortom; Maandag, kinderen waren nog vrij, wij gingen naar school voor hulp/informatie over maatschappelijk werk, gedrag en ICT. Op dinsdag heb ik een rekenles en twee tekenlessen gegeven. Verder hebben wij weer een team vergadering gehad over de komende periode. Op woensdag heb ik rekenles gegeven over Romeinse cijfers, natuur/scheikunde les, over verschillende fasen, en zijn we aan de slag gegaan met een ICT-opdracht. Donderdag heb ik de ochtend les gegeven, rekenen en art, verder hebben we s’ middags de lessen voor volgende week voorbereid terwijl de kinderen gym en muziek hadden. Vrijdag heb ik rekenen gegeven en heb ik een groep begeleid bij taal. Verder ben ik aanwezig geweest bij de leerling-resultaten-gesprek met de directeur. Super gaaf was dat, ze namen mijn inzet heel serieus en gaan er ook daadwerkelijk mee aan de slag. Fijn! Verder heb ik al mijn spullen ingepakt en wacht ik op mijn ouders om mij op te halen voor een paar dagen weg.

Daar zit ik nu dus. Vandaar dat mijn blog ook een dagje eerder geüpload wordt dan verwacht. Het was een hele leuke, drukke week. Ik heb ontzettend veel geleerd en veel ervaring opgedaan maar zie nu wel erg uit om mijn ouders, familie en, natuurlijk, mijn hond te zien.

Yours truly,

Lara

1. Mari Steyn:
    2 mei 2017
    Laar, ek is oneindig trots op jou. Die "English Experience" loop nou snel ten einde. Lekker dat jy en jou ouers 'n paar dae saam kan rondgaan. Geniet alles!