World Book Day!

8 maart 2017 - Silverdale, Verenigd Koninkrijk

Donderdag 2 maart was het eindelijk zover, World Book Day! We werden de zaterdag ervoor op de hoogte gebracht van dit spectaculair evenement. Op donderdag zouden alle leerkrachten en kinderen naar school gaan verkleed als een personage uit een boek. Dat betekende voor ons dus dat we in korte tijd een outfit bij elkaar moesten zoeken. Kim bedacht al vrij snel dat ze verkleed ging als Katniss Everdeen uit The Hunger Games. Ter inspiratie zijn we in Manchester nog een carnaval-achtig winkeltje in gegaan om onze outfits af te maken. Ik had besloten om een simpel heksen hoed samen met mijn Harry Potter t-shirt en lange zwarte trui te dragen.

Op dinsdagmiddag hebben we tijdens de team vergadering te horen gekregen dat elke klas zijn deur moest versieren in het thema van een boek. Dit moest het liefst met steun en hulp gebeuren door de kinderen uit de klas. Samen met de kinderen hebben wij op woensdag besloten op het thema 'Wonka Factory' uit Charlie and the Chocolate Factory.

Op donderdagochtend zaten we al vroeg in de auto zodat we konden helpen om de school verder te versieren en klaar te maken voor de kinderen. Onderweg hebben we op de radio ontzettend veel gehoord over andere scholen die World Book Day vieren. Moeders die vol trots inbellen en vertellen wat hun kinderen aan hebben naar school. Zo waren er veel Harry Potter, Roodkapje en Alice in Wonderland personages. Daarnaast werd er ook weer herinnerd dat kinderen op school een munt krijgen waardoor zij een boek uit mogen kiezen voor 1 Pond.

Bij aankomst bij de school zag ik meteen dat de leerkrachten dit wel erg serieus op nemen. We hadden wel 3 Willy Wonka's (waarvan 1, mijn mentor) twee roodkapjes en ik denk 4 Wally's... Door de school heen waren de leerkrachten druk bezig met het versieren van hun deuren en het klaarmaken van hun klaslokalen. Daarnaast moesten er posters en foto's door de school opgehangen worden van leerkrachten die verstopt waren achter boeken. Het heeft mij alleen al 20 minuten geduurd om een derde van de foto's op te hangen.. Dit geeft misschien wel een idee over hoeveel posters er zijn en hoe enorm de school is. Zelfs tijdens het ophangen van de posters ben ik op plaatsen in de school terecht gekomen waar ik nog niet eerder was.

Toen de leerlingen eenmaal in de klas waren zijn we allemaal leerlingen langsgegaan en hebben de kinderen kort iets verteld over hun personage en waarom ze die gekozen hebben. Even ter oriëntatie is hier een kort lijstje met leuke/vreemde/grappige personages die de kinderen in mijn klas kozen als inspiratie.

- Harry Potter (3x), - Mary Poppins, - Miss Honey (uit Matilda), - Fantastic mr. Fox, - Darth Vader (2x, en nee.. eigenlijk telt dat niet als boek), - Oliver Twist, - Cat in the Hat, - Willy Wonka (2x), - Batman, - Spiderman, - Michael Jordan... (ja, echt.. en nee dat is geen boek..)

Na de voorstel ronde hebben we een schoolbreed assembly gehad. Deze werd geleid door de taal coördinator (Sneeuwwitje). Tijdens de assembly werd het thema bekend gemaakt: 'Do Something Booky'. Daarnaast werden er spelletjes/opdrachten  uitgelegd die de kinderen onder begeleiding van een TA door de school konden doen. Verder werd verteld dat we met de hele school een verhaal zouden schrijven. Mijn klas kreeg als eerst een zin per mail toegestuurd. Wij moesten daar nog 4 of 5  zinnen bij aanplakken en dan doorsturen naar de kleuters. Zo is het verhaal uiteindelijk bij alle klassen langs geweest.

Na de assembly waren wij als leerkrachten voornamelijk bezig met het versieren van de deur terwijl de kinderen verschillende opdrachten voltooiden. Zo begonnen zij met een boekenspeurtocht. Na de boekenspeurtocht hebben de leerlingen zichzelf als hun personage getekend alsof er een foto van ze gemaakt is. Hier hebben de leerlingen erg van genoten omdat ze zelden zo een vrije opdracht krijgen.

Om 14:15 hebben we weer een schoolbreed assembly gehad. Hierin hebben de verschillende klassen aan elkaar gepresenteerd wat ze gedaan hebben. Daarnaast werd ook het verhaal voorgelezen waar alle klassen een bijdrage aan geleverd hebben.

Tijdens de dag hebben de leerlingen zich volledig verdiept in verschillende boeken en auteurs. Zo heb ik mij verbaasd tijdens de assembly door de vragen die sneeuwwitje (taalcoördinator) stelde. Zij stelde namelijk vrij vaak vragen waarbij de leerlingen de auteurs op moesten noemen van verschillende boeken. Daarbij gingen er steeds wel tien of meer vingers omhoog. De leerlingen weten hier echt veel over boeken en lezen (vrijwel) allemaal met plezier. Bij mij in de klas liggen dan ook tijdens het leeskwartier behoorlijk dikke boeken op de tafel. Daarnaast houden de leerlingen met hun ouders een leesdagboek bij waarin steeds opgeschreven wordt hoeveel bladzijden een kind thuis gelezen heeft. Met het aantal dagen dat ze thuis gelezen hebben kunnen ze dan ook steeds prijzen winnen.

Na World Book Day hebben de leerlingen nog regelmatig teruggedacht aan die dag. Zo hangen er nog steeds een aantal foto's van leerkrachten door de school en zijn alle deuren nog versierd.

Hopelijk kan ik mijn nieuwe ondervindingen in de toekomst ook toepassen in de praktijk.

Yours truly,

Lara

1. Ina Oosthuizen:
    9 maart 2017
    'n Baie intressante dag gewees. Ek glo jy gaan beslis die idee ook hier in Holland gebruik as jy terugkom. Geniet jou dag verder.
    Sakke vol liefde vir jou.
    Pa
  2. Oupa & Ouma:
    9 maart 2017
    'n Baie interessante ondervinding ! Ons hoop jy kry SELF ook nog so af en toe tyd om 'n boek te lees
  3. Mari Steyn:
    9 maart 2017
    Dit lyk my 'n wonderlike skool wat die kleintjies van kleinsaf se liefde van lees so aanwakker. Mens wil sommer weer kind wees.
  4. Sandra Schouten:
    11 maart 2017
    Wij doen toch iets verkeerd met kinderen die zo moeilijk zijn te motiveren om thuis te lezen... Goed zeg!