Second week...

10 maart 2017 - Silverdale, Verenigd Koninkrijk

Poeh.. alweer twee weken stage aan het lopen bij de school hier. Ondertussen wordt het steeds gezelliger op school. Ik heb al steeds meer contact met de andere leerkrachten. Zij zijn erg gezellig en hebben veel te vertellen. Gisteren heb ik na schooltijd door de school gelopen om te kijken of ik ergens iemand kan helpen. Zo ben ik uiteindelijk bij Kim, haar mentor en een paar andere leerkrachten beland. Daar hebben we van 4 tot 6 heerlijk gekletst en buttons gemaakt. Een foto van de buttons is te zien mij mijn foto's van week 2.

De school is verdeeld in 4 teams. Huffelpuf, Gryffindor, Ravenclaw en Slytherin. Nee grapje. Rowling, Dahl, Cowell en Kipling zijn de 4 teams. Rowling kennen we natuurlijk allemaal van haar Harry Potter boeken en Dahl van zijn vele leuke kinderboeken als The BFG, Charlie and the Chocolate Factory en Matilda. Cowell is de auteur van de 'How to train your dragon' serie (de kinderen hier zijn er helemaal verslaafd aan) en Kipling is de auteur van onder andere The Jungle Book.

De leerlingen zijn op hun eerste dag bij de school ingedeeld in een team en daar blijven ze dan ook in tijdens hun hele schoolperiode op de school. De leerkrachten zijn allemaal willekeurig ingedeeld bij een team. Zo zijn mijn mentor en de TA allebei Team Cowell. Ik, daarentegen, ben een trots teamlid van Team Rowling.

Tijdens lessen en in de gangen kunnen kinderen team points verzamelen. Bijvoorbeeld door goed gedrag (een deur voor iemand open houden), een juist antwoord te geven tijdens de les of hun tafel netjes te houden.

Omdat het altijd al behoorlijk onduidelijk was wie in welke team hoort heeft de school besloten om buttons te (laten) maken. De kinderen kunnen dan voor 1 Pond hun eigen team button kopen om op hun uniform te spelden.

Maar daarvoor moeten we wel eens buttons hebben... en dat is precies onze taak. Kim en ik hebben de taak aangeboden gekregen en wij waren zo beleefd om daarmee in te stemmen. Nu moeten wij ongeveer 400 buttons maken. 100 van elke team. Gisteravond hebben wij er al 160 kunnen maken, dus het duurt niet heel lang maar het is helaas wel veel werk.. en het stimuleert ook niet echt je hersenen.. dus erg saai.

Dinsdagmiddag hebben wij in de klas besloten om voor literacy het hoofdstuk van het boek dat we deze week gelezen hebben, in groepjes uit te spelen. Een drama- en taalles in een dus. Mijn mentor besloot om de kinderen in 5 groepjes te splitsen en elk groepje kreeg 1 of 2 alinea's die zij uit moesten spelen. Zelf sloot ik aan bij een groepje en samen hebben we met veel plezier een kort toneelstukje opgezet. Het was erg leuk om een keer een vrijere les te zien en er deel van uit te maken. Bij het nabespreken was het dan ook leuk om te zien hoe de kinderen met de opdracht omgingen en de verschillende niveaus  te zien bij het uitvoeren.

Donderdag was het nogal spannend op school. Twee kinderen uit Year 6 (groep 8) zijn niet naar school gegaan. Ze hadden besloten om een dagje te spijbelen. Vreemd gezien wij standaard twee keer per dag de presentie controleren en vervolgens altijd contact opnemen met de ouders. Er werd een grote zoekactie opgesteld voor de twee leerlingen waarbij veel leerkrachten, social services en de politie betrokken waren. Uiteindelijk werden de twee jongens rond 1 uur in de middag gevonden en zijn ze naar huis gebracht. De twee jongens hebben beide een waarschuwing op hun 'criminal record' omdat ze de tijd van de politie verspild hebben. Deze waarschuwing betekent dat de jongens geen waarschuwing meer hebben voordat ze een officieel 'criminal record' krijgen.

Vrijdag hebben we weer eens een  Celebration assembly gehad. Dit keer was ik er tijdens de hele assembly aanwezig en kan ik nu dan ook van alles daarover vertellen. De assembly begon (net zoals alle anderen) met het typische "Good morning Saint Nathaniels.." En dat wordt dan ook enthousiast beantwoordt door ongeveer 450 opgewekt stemmen die allemaal  "Good morning.. (naam van leerkracht), Good morning everybody!" schreeuwen.

Daarnaast kiezen alle leerkrachten vooraf een leerling uit hun klas die tijdens de week goed gepresteerd heeft of iets bijzonders heeft gedaan/meegemaakt. Die leerlingen worden tijdens de assembly naar voren gehaald en krijgen daar een certificaat. Zo hebben wij dit week bijvoorbeeld een jongen gehad die ontzettend zijn best deed en dan ook goed zijn werk maakte. Hij liet steeds vol trots zijn schriften aan mij zien zodat ik er een vinkje bij kon zetten (de Engelse variant op een krul). Tijdens de assembly keek hij dan ook vol trots en verbazing mijn kant op. Had had snel door dat ik de hoofdoorzaak was dat hij gekozen werd voor de certificaat. Na het ontvangen van de certificaten mogen die leerlingen op een vrolijk nummer de rode loper af gaan onder een oorverdovend applaus en aanmoediging. Na de assembly zitten die leerlingen allemaal rond een tafel om te genieten van een high tea onder schooltijd.

Ook kiezen de leerlingen ook elke week een leerkracht die in het zonnetje wordt gezet.. (althans, zo noemen ze het..) De top twee leerkrachten krijgen dan een envelop met daarin het woord 'challenge' of 'prize'. De ene leerkracht kreeg vandaag dan ook als prijs een pak Maltesers en de andere moet als challenge meedoen met trampoline club aankomende woensdag (vorig keer moest een leerkracht een liedje instuderen en voor de hele school dansen). Vervolgens kwamen alle kinderen die deze week jarig zijn geweest naar voren zodat de hele school voor hen Happy Birthday kan zingen. Aan het eind van de assembly zijn er nog een aantal organisatorische dingen. Zo worden de klassen die 96% aanwezigheid hebben gehad deze week een stap verder gezet op de 'aanwezigheidsmuur'. Verder worden de house points bijgewerkt (ja, het lijkt erg op het Harry Potter systeem). Tot slot wordt er een random leerling uitgekozen, vandaag een jonge uit Year 1. Wanneer hij of zij 100% aanwezigheid heeft gehad dit trimester, heeft de jongen geluk gehad, krijgt hij een prijs van 5 Pond. Omdat de leerling van vorig week geen 100% aanwezigheid heeft gehad, had hij geen geld gekregen en heeft de andere jongen, van vandaag, wel 10 Pond gekregen.

Tijdens de afgelopen twee weken is ons iets opgevallen. Nou eigenlijk moet ik eerlijk toegeven, is Kim iets opgevallen. De kinderen houden hun potloden en pennen op de vreemdste manieren vast en de houding waarin zij zitten bij het schrijven lijkt ook zeker niet op de houding die de kinderen in Nederland aannemen. Zo zitten ze met een hand onder hun hoofd en in de ander hand hebben ze de  de potlood in hun vuist vast.. groep 5, denk ik dan, dit kan eigenlijk niet. Het was mij eerst niet echt opgevallen maar nadat Kim het zij schrok ik wel. Ze verwachten een ontzettend net handschrift van de kinderen maar doen niets om hun houding of pengreep aan te passen. Toen ik aan mijn mentor vroeg of ze streng waren op hun pengreep reageerde hij heel nonchalant. Hij gaf aan dat ze schreven hoe ze het het fijnst vonden. Vreemd... In Nederland vind ik het vaak wel erg belangrijk dat kinderen goed geleerd worden om te schrijven. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen hier in Engeland.

Maar nu even genieten van het weekend met de nodige voorbereidingen voor de komende stageweek.

Yours truly,

Lara

1. Lindsey:
    12 maart 2017
    Super funny dat systeem, heel anders dan hier ;)
  2. Mari Steyn:
    12 maart 2017
    Lara Ek sou graag jou leerder (dit noem ons deesdae die leerlinge hier) wou wees
    Moi bly