Fourth week...

25 maart 2017 - Silverdale, Verenigd Koninkrijk

Vorig weekend was het redelijk rustig. Zaterdagavond zijn we Hanley in geweest en hebben we na lang zoeken een hele leuke pub gevonden. Het was een twee verdieping pub waarbij je op de tweede verdieping een uitzicht hebt op de verdieping eronder. Met een heerlijke (maar veel te grote) Magners Cider heb ik van de avond genoten.

Zondag begon als een hele leuke dag. We waren al vroeg aanwezig bij de Monkey Forest. Hier hebben we voor een paar uur rondgelopen en hebben we naar aapjes gekeken en ontzettend veel foto's gemaakt. Daarna hebben we heerlijk geluncht bij de Bananacafé. Een portie patatjes en kipnuggets verder zaten we weer in de auto op weg naar huis. Helaas werd het tijd om toch echt weer aan de bak te gaan voor school. Ik moest mijn nieuwsbrief voor Art's afmaken.

Omdat het op zondag, 26 maart, Mothering Sunday is, moesten wij met de kinderen ook iets maken dat ze aan hun moeder-figuur kunnen geven. Dit werd steeds heel voorzichtig verteld omdat veel leerlingen geen moeder hebben of een slechte band hebben met haar. De kinderen maakten daarom ook voor oma's, tante's, buurvrouwen en zelfs voor juffen, kaartjes. In onze klas hebben we besloten om kaartjes te maken in de vorm van een theekopje, hierin hebben we steeltjes met bloemen geplakt. De kaartjes zijn uiteindelijk erg mooi geworden.

De aanpak van de opdracht verliep wel wat anders dan ik gewend ben in Nederland. Zo heb ik het kopje moeten tekenen en uitknippen zodat de leerling het vervolgens over konden trekken als een sjabloon. Vervolgens hebben zij het uitgeknipt en de voorkant versierd met gekleurde potloden. Hiervoor waren er wel een aantal eisen. Er moest 'Happy Mothersday' op staan en een paar hartjes. Veel leerlingen hadden vreemd genoeg nog veel moeite met het vasthouden van hun schaar en het knippen. Omdat ik dat al snel merkte probeerde ik een paar kinderen te helpen. Ik heb ze geholpen op de manier waarop ik een kind in groep 1/2 zou helpen. Toch merkte ik dat mijn mentor een andere tactiek gebruikte. Wanneer hij zag dat een kind moeite had met knippen, knipte hij het voor ze. Vreemd.

De volgende les heb ik gevraagd of de leerlingen zelf de bloemen, steeltjes en blaadjes uit mochten knippen. Mijn mentor zei eerst ja, maar veranderde later toch zijn antwoord. Hij wilde dat ik voor iedere leerling drie bloemetjes tekende en uitknipte. Daarnaast moesten ze ook 3 bloemsteeltjes en 2 blaadjes krijgen. Verschillende formaten en stijlen? Nope. Allemaal dezelfde. De kinderen mochten ze gelukkig wel zelf opplakken. Nu snap ik wel steeds meer waarom de leerkrachten hier zo ontzettend druk zijn en zo veel werk hebben.

Op maandag hebben de kinderen tijdens de assembly te horen gekregen dat ze deze week allemaal voor literacy (taal) gaan werken aan het thema 'Adventures are the Pits'. Dit is een een kort filmpje over een jongen die van een glijbaan gaat en beland in een ballenbak. Inplaats van daar te stoppen, valt hij erdoorheen in een ruimte vol met gekleurde, plastic ballen. De rest van het filmpje gaat erover hoe hij eruit klimt. Voor het volledig filmpje kun je hier klikken.

De kinderen van Year 1 en 2 moesten beschrijvend vertellen wat er gebeurde. De kinderen van Year 3 en 4, moesten het verhaal vertellen vanuit de ik-perspectief en de opdracht van Year 5 en 6 ben ik helaas alweer vergeten. Er deden in totaal wel 11 of 12 scholen mee aan deze opdracht. Hierdoor was er wel veel druk op de leerlingen omdat de resultaten van de scholen dan ook met elkaar vergeleken werden. Tegen vrijdag waren we allemaal het verhaal al behoorlijk zat. 5 dagen lang, 2 á 3 uur besteden aan een verhaal over een glijbaan en een ballenbak wordt wel heel saai. Helaas hebben we het ook niet eens af gekregen waardoor we het volgende week maandag en dinsdag af moeten maken.

Tijdens de rest van de week hebben wij met de andere leerkrachten afgesproken dat Kim en ik elke dag bij een andere klas een rekenles zouden bekijken. Zo krijgen wij een beter beeld van de doorlopende leerlijn van rekenen binnen de school. Dit was erg leuk en mooi om te zien. Zo zagen we bij een les van Year 1, groep 2, dat de helft van de kinderen al bezig was met de stapjes tellen tussen twee getallen tot de honderd. (bijvoorbeeld 15 en 78, daar zitten 63 stapjes tussen) Dit vonden wij nogal indrukwekkend, de leerlingen hadden hiervoor een honderdveld tot hun beschikking en maakten de opdrachten met gemak. Volgend week gaan wij hier nog mee verder, wij willen nog graag bij de bovenbouw en bij groep 0/1 een kijkje nemen.

Op vrijdag was het Red Nose Day, Comic Relief Day. Er werd door de hele school geld opgehaald door rode foam neuzen te verkopen. Vrijdag was een non-uniform day, de leerlingen hoefden hun uniform die dag niet aan. In plaats daarvan moesten ze allemaal iets roods aan. Natuurlijk had ik hier niet van te voren aan gedacht en van nature ben ik niet iemand die vaak/ooit rood draagt. Hierdoor moest ik ook maar donker 'rood' aan met een knalrode neus.

Naast Red Nose Day, was het vrijdag bij ons op school ook Google Expedition Day. Twee medewerkers van Google kwamen in iedere klas een app promoten met behulp van een VR 'bril'. Als klas hadden wij vooral besloten op het thema 'Great Barrier Reef'. De leerlingen kregen dus de kans om te ervaren hoe de Great Barrier Reef eruit ziet onder water en leerden welke dieren er allemaal voorkomen. Alle Google Expeditions vonden helaas in ons lokaal en in die van de andere Year 4, plaats. Hierdoor hadden wij de hele dag les in de gymzaal.  De gymzaal is ongeveer de grote van een kleuter speelzaal in Nederland. (klein dus...) Daar zaten we dan.. met 60 kinderen en 5 leerkrachten in een kleine gymzaal. Toch bleef het helemaal stil en rustig. Ik was zeer onder de indruk.

Natuurlijk heb ik ook deze week weer veel te veel foto's gemaakt. Ze staat in het album 'week4'. Geniet ervan en laat gerust een reactie achter!

Yours truly,

Lara

1. Mari Steyn:
    Mooi om so die verskille in leertegnieke te sien. Julle leer baie. Liefde. TM
  2. Ina Oosthuizen:
    27 maart 2017
    Het weer baie geniet om te hoor hoe dit daar gaan. Veral van die skool en die Engelse kindertjies! As jy 'n cider te groot vind het jy duidelik nog nie genoeg geoefen nie. Keep trying...
  3. Oupa & Ouma:
    27 maart 2017
    One (month) down - two to go ! Dit lyk trouens met alles wat julle aanvang, of jy dalk nog later spyt sal wees as die Engelandbesoek oor is.