The first week...

4 maart 2017 - Silverdale, Verenigd Koninkrijk

Inmiddels ben ik alweer 9 dagen van huis. In mijn vorige blogpost heb ik geschreven over onze aankomst bij Lucy (de vrouw bij wie we wonen).  De dag daarop, vrijdag, was ik al vroeg wakker en heb ik veel voor de pabo kunnen doen wat betreft verslagen en werkstukken. 's Middags zijn we naar onze stageschool toe geweest en omdat het vakantie was, was er niemand aanwezig en kon ik veel foto's maken van de lokalen en de school. Die foto's zijn ook terug te vinden onderaan deze blog of bij het kopje 'foto's'. Het was een leuk moment om op avontuur uit te gaan door de school.

Zaterdag hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl en zijn we Newcastle-on-Lyme in geweest. We hebben daar heerlijk gegeten en gedronken. De rest van de dag hebben we plannen gemaakt voor zondag en hebben we films gekeken.

Op zondag zijn wij met de auto naar het station in Stoke-on-Trent gereden en hebben daar een trein genomen naar Manchester. Vanaf Manchester station zijn er gratis bussen die je naar het centrum brengen. Toch besloten we om de stroom mensen te volgen naar het centum. Zo zijn wij uiteindelijk bij een Primark beland waar we vervolgens een paar uur rond hebben gelopen. Ik heb heerlijk zachte en dikke truien gekocht met lekker dikke sokken. Lucy's huis is namelijk wel erg mooi maar niet heel warm. Na het shoppen bij de Primark zijn we opzoek gegaan naar eten. Zo kwamen we dan ook terecht bij een enorme food-hall. Waar we lekker geluncht hebben. Daarna hebben we een paar uur doorgebracht in de shopping centre en hebben we ook onze accessoires voor World Book Day gekocht. Voor mij een heksenhoed en voor Kim een plastic pijl en boog. Vervolgens zijn we met onze tassen vol met spullen aan de terugweg naar Silverdale begonnen.

Maandagochtend (en de 4 daarop) zijn we rond 7:30 van huis gegaan. De rit naar school voelde de eerste twee dagen vrij ver maar naarmate ik de weg steeds beter uit mijn hoofd begon te leren, leek de afstand tussen huis en school ook kleiner te worden. Op school hebben wij te horen gekregen in welke klassen wij stage zouden lopen voor de volgende 3 maanden. Zo zit ik bij Year 4 en Kim bij Year 3. Hier kun je meer informatie vinden over hoe het precies zit met alle groepen. Kort samengevat geef ik les aan kinderen van 8/9 jaar en geeft Kim les aan kinderen van 7/8 jaar. In mijn klas zitten 30 kinderen, mijn mentor is een man en we hebben ook een hele aardige onderwijsassistent in de klas. Zij geeft al erg lang les op deze school en kent ook alle kinderen in de school.

Vrijwel alle lokalen in de school zijn met elkaar verbonden door een deur, hierdoor kunnen kinderen makkelijk tijdens de dag bij andere lessen aansluiten. Verder hebben alle lokalen ook een telefoon in de klas waarmee je een ander leerkracht, de receptie en zelfs de de schoolverpleegster kan bellen.

In Nederland is het niet heel vreemd om af en toe de klas uit te gaan om een kopje thee te halen of naar de toilet te gaan maar in Engeland is dat ten strengste verboden. Als leerkracht mag je nooit je klas uitgaan als er leerlingen aanwezig zijn. Zelfs niet als er maar 1 leerling zit. Daarom worden de telefoons ook erg vaak gebruikt om bijvoorbeeld door te geven aan de receptie dat je iets hebt geprint. Dit moet dan namelijk bij jou in de klas worden bezorgd. Veel klassen hebben een onderwijsassistent of een TA (teaching assistent). Zij kunnen dan als het nodig is even de klas verlaten om iets op te halen. Verder is er hier in Engeland ook sprake van een pleinwacht met een vast rooster met wie op welke dag buiten toezicht moet houden. Mijn mentor moet bijvoorbeeld elke maandagochtend. Tijdens de middagpauze (van een uur) worden er mensen in dienst genomen om toezicht te houden op de kinderen. De kinderen krijgen namelijk eten van school tijdens die pauze en daarom hebben zij hulp/ toezicht nodig bij het lopen naar de eetzaal en weer terug naar buiten.

Elke ochtend komen de kinderen tussen 8:30 en 8:40 de klas binnen. Officieel begint de dag om 8:35 maar weinig leerlingen lijken dit te weten. Hun doel is vooral dat ze in de klas moeten zijn voor 8:45, want om precies kwart voor negen gaat de laatste bel en wordt er gekeken wie er aanwezig zijn in de klas. Te laat of niet aanwezig betekend dat zij aan het eind van het trimester jaar geen kans meer maken op een prijs. Eén leerling wordt namelijk uit de hele school gekozen en hij of zij krijgt dan 5 pond (€5,80). Tenzij die leerling een keer te laat was of een gele kaart ontvangen heeft... Dan krijgt niemand een prijs en wordt de loting doorgeschoven naar het volgend trimester. (Ingewikkeld.. I know..)

Maar ja, wanneer de leerlingen de klas binnenkomen krijgen ze hun Morning Task die op het bord staat. Dat kan bijvoorbeeld een rekenopdracht zijn of een spellingsopdracht. Daarna wordt er besproken wat alle kinderen tijdens de lunch willen hebben. "Sandwiches or dinner?". Dit wordt dan genoteerd in een witte boek die vervolgens naar de administratie dames gebracht wordt zodat er, onder anderen, gecontroleerd kan worden of de leerlingen betaald hebben of juist vergoeding van school krijgen.

Vervolgens gaan we verder met Literacy, oftewel, lezen. We oefenen bijvoorbeeld de verschillende woorden in een zin. Werkwoorden, zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden enzovoort. Hierbij had ik nog wel wat tijd nodig om de Engelse termen weer op te halen. De lessen worden elke dag weer op een andere manier aangeboden omdat ze hier geen vaste methodes gebruiken. Elke les begint met een gezamenlijke instructie maar de verwerking vindt steeds op een andere manier plaats. Soms doen we een spel maar meestal is het een vorm van een werkblad waarbij de kinderen verschillende woorden moeten inkleuren. De leerlingen vinden het altijd wel leuk om te doen maar het vraagt natuurlijk wel veel voorbereiding van de leerkrachten.

Na Literacy hebben alle kinderen op maandag t/m donderdag van 10:20 tot 10:45 een assembly (bijeenkomst) in de zaal. Tijdens die bijeenkomsten worden verschillende onderwerpen belicht. De maandag en dinsdag assemblies hebben meestal een thema waarbij er gefocust wordt op het gedrag van de kinderen bijvoorbeeld beleefd zijn, anderen helpen of goed luisteren. Op de woensdag gaat het over godsdienst en op donderdag worden er verschillende (godsdienstige) liedjes aangeleerd. Op vrijdag doen we dit pas in de middag omdat het dan een Celebration Assembly is. Hierin wordt de week gevierd met liedjes, spelletjes en een heleboel diploma uitreikingen voor de kinderen die in de week goed gepresteerd hebben.

Van 10:45 tot 11:00 uur hebben mijn leerlingen pauze. Na de pauze gaan we verder met Maths, rekenen. De rekenlessen beginnen ook altijd met een spelletje en gaan vervolgens elke dag over een ander onderwerp. Maandag was het bijvoorbeeld verschillende vormen als zeshoeken en achthoeken, dinsdag hoeken (angles), woensdag symmetrie en vrijdag spiegelbeelden.

Daarna hebben de leerlingen middagpauze van 12:10 tot 13:10. Na de pauze hebben we meestal maar 1 of twee lessen. We hadden maandag bijvoorbeeld in de middag alleen tekenen terwijl wij op de donderdagmiddag gym en muziek hadden. (beide worden gegeven door vakleerkrachten)

Kortom, op de meeste dagen hebben de leerlingen maar 3 of 4 lessen. Bij Nederlandse standaarden is dat erg weinig. Verder wordt hier helemaal geen gebruik gemaakt van methodes zoals wij die gebruiken in Nederland voor bijvoorbeeld taal en rekenen. Leerkrachten krijgen hier een lijst met alle doelen die in een jaar behaald moeten worden en plannen hun lessen daaromheen. Dit betekent dat het erg veel energie vraagt van de leerkrachten.

Elke dinsdagmiddag is er een vergadering met alle teamleden, zo ongeveer 25 mensen. Hierin worden alle nieuwe zaken besproken die gebeurd zijn en hebben we elke week een ander onderwerp. Dit week ging het over het nakijken van de schriften van de kinderen. Zo gingen we de schriften langs en keken we hoe de verschillende leerkrachten die nagekeken hebben. Schoolbreed moet dat namelijk precies hetzelfde gebeuren.

Donderdag was het op school een bijzondere dag, het was namelijk World Book day. Ik hoop om hier binnenkort nog een korte blog over te schrijven omdat het een erg leuk en interessant idee is. Ik denk dat scholen in Nederland hier ook baat bij kunnen hebben.

Zaterdag, vandaag, zijn we naar de sportschool geweest en ben ik verder gegaan met het schrijven van mijn sollicitatiebrieven voor mijn WPO stage in Nederland. Ik moet de brieven namelijk de komende week naar de scholen mailen en dan wacht ik in spanning op mijn sollicitatie gesprekken die via Skype of FaceTime plaats zullen vinden.

Tot slot is het misschien ook interessant om te weten dat je in Engeland meestal geen stage loopt voordat je afgestudeerd bent als leerkracht. Bij sommige universiteiten heb je in de 4e jaar (eindjaar) van je opleiding wel stage, maar zelfs dan mag je als 'beginnende leerkracht' nooit alleen voor de klas staan.

Yours truly,

Lara Oosthuizen

1. Lindsey:
    4 maart 2017
    Super grappig die verschillen!! 1e wat mij opviel op de foto's is dat er veeeeel in de klas hangt
  2. Maaike:
    4 maart 2017
    Heee,
    Super leuke blog! Wat is Manchester een leuke stad he? :) (+ super Primark)
    Wat een verschil met NL wat betreft rooster en klaslokaal, maar wel erg leuk om die verschillen te ervaren.
    Groetjes, Maaike
  3. Oupa & Ouma:
    5 maart 2017
    'n Hele (en baie interessante !) storie - sien al uit na verdere verslae.
    Liefde
    Oupa & Ouma
  4. Susan:
    5 maart 2017
    Leuk om dit zo te lezen! Ik lees al dat je veel gaat leren in Engeland! Lekker van genieten
  5. Hilde Elshof:
    Hee Lara,

Leuke verhalen!
    Geniet ervan!
  6. Ina Oosthuizen:
    9 maart 2017
    'n Baie mooi verhaal oor jou belewenis daar in Engeland. Ons geniet jou verhale en mis jou ontsettend.
    Liefde
    Pa en ma