Eighth week...

22 april 2017 - Stoke-on-Trent, Verenigd Koninkrijk

VAKANTIE! Na terugkomst van onze drukke week heb ik meteen mijn Mini gewassen. Hij was zo ontzettend vies dat ik er niet meer mee rond wou rijden. Dit keer heb ik het wassen wat anders en makkelijker opgepakt dan de vorige keer en hij ziet er nu nog beter uit. Uiteindelijk zat het geheim in het hoeveelheid water dat je gebruikt om hem mee af te spoelen. Vorig keer ging ik erg zuinig om met het water van Lucy omdat ik weet dat zij dat normaal gesproken ook doet. Dit keer was zij niet thuis en ik wou mijn Mini gewoon echt schoon krijgen. Nadat ik hem onder het zeepsop had gemaakt heb ik een paar emmers water eroverheen gegooid... Hij zag er uit alsof ik hem weer uit de showroom had gereden. Ik was aan het eind wel compleet doordrenkt.

Nadat ik ook weer even bij was gekomen met een warme douche en eten hebben we besloten om ook maar de wekelijkse boodschappen meteen te doen. Van 9 tot 10 's avonds, hebben wij gehaast tussen de verschillende winkels gereden. De winkels waren namelijk maar tot 10 uur open. De dag erna, zondag, en maandag waren de winkels namelijk dicht omdat het pasen was. Hierdoor hadden we ECHT eten in huis nodig. Verder hebben we (met name ik...) in de vakantie ontzettend genoten van alle verschillende soorten cider die restauranten en dorpjes te bieden hadden. Natuurlijk moesten we dan ook 'onderzoeken' wat onze lokale supermarkten te bieden hebben. Daarnaast hadden we van Lucy gehoord dat Kim en ik uitgenodigd waren om bij haar ouders te eten op Paaszondag. Daarom moesten we ook nog iets lekkers voor haar  ouders halen. Dus... kwart over 10 's avonds liepen we de Morrisons uit met 10 flessen cider, armen vol met chocolade en tassen vol met de verdere 'normale' boodschappen.

Op zondag was ik kapot. Ik heb Kim naar de sportschool gebracht en later weer opgehaald terwijl Lucy en ik op de bank film zaten te kijken met onze chocolade konijnen. Die dag was voor mij dus niet heel erg productief. Rond half 5 ben ik naar boven gegaan om klaar te maken voor het Paasdiner. Ik wilde er wel netjes uitzien omdat dit de eerste keer zou worden dat wij Lucy haar vader en zus ontmoetten. Lucy's familie was erg aardig en leuk om te ontmoeten. Lucy en haar zus plagen elkaar veel wat leuk is om te zien. Samen hebben we eerst heel lang gekletst in de woonkamer terwijl Lucy's moeder bezig was in de keuken. Rond 7 uur zijn we naar de eetkamer gegaan waar we gegeten hebben. We hebben genoten van aardappelpuree, kleine aardappeltjes, snijbonen, worteltjes en vlees met veel jus. Het was heerlijk. Het was voor het eerst in bijna 2 maanden dat ik iets gegeten had wat me echt naar thuis liet verlangen. Na het hoofdgerecht hebben we een stuk chocolade taart gegeten die lekker luchtig was met heel veel chocolade. Lucy's moeder is blijkbaar een hele goede taartenbakker, ze heeft in het verleden ook verschillende trouwtaarten gebakken en versierd. Na het eten zijn we weer teruggegaan naar de woonkamer waar we nog een paar uur hebben gekletst met elkaar. Kim en ik hebben niet erg veel bij kunnen dragen aan het gesprek, (het ging over hun middelbare schooltijd) maar hebben wel genoten van de verschillende verhalen. Bij vertrek, rond 11 uur, kregen Kim en ik ook nog eens allebei een enorme chocolade ei.

Maandagochtend hebben we Millionaires shortbread gemaakt. Dit ging vrij makkelijk ondanks dat het even zoeken was waar Lucy haar kommen en bakvormen opbergt. het maken van de shortbread en het laagje chocolade bovenop was ontzettend makkelijk. Het caramel was ook niet zo moeilijk maar dat duurde wel erg lang. Het recept zal ik bij mijn foto's plaatsten van week 8. Naast het maken van het shortbread heb ik maandag ook al lekker ervan genoten.

Dinsdag was weer een dag waarop Kim naar de sportschool ging en ik een wandeling gemaakt had van 2 en een half uur. Het was prachtig weer en ik had dus eindelijk de kans om mijn nieuwe zonnebril dan ook in de praktijk te testen. Ik heb hem vooral gekocht voor het autorijden omdat ik, in Nederland, zelden naar buiten ga wanneer de zon schijnt. Terwijl ik zo lekker aan het wandelen was kwam ik twee vrouwen tegen die aan het wandelen waren met ongeveer 10 honden. De honden waren allemaal helemaal nat en blij rond aan het springen en rennen. Toen ze mij zagen kwamen er 5 meteen op mij afgerend. De vrouwen probeerden ze nog terug te roepen maar op de een of andere manier hadden ze mij al als handdoek uitgekozen. Vreemd genoeg was het best aangenaam om zoveel enthousiaste honden om je heen te hebben, ondanks dat ik mijn shirt en jas al echt nat voelde worden... Ik dacht weer even terug aan de vele keren dat mijn kleding vol met kwijl was van onze hond thuis..

Woensdag had ik voor ons geregeld dat we naar Aerial Extreme gingen. Onze tijd was gereserveerd voor 12 uur en mijn Google Maps app zij dat het ons maar liefst anderhalf uur zou duren om erheen te rijden. Zonder veel erbij na te denken stelde ik mijn wekker en zaten we om half elf in de auto. Maar, volgens mijn Mini hoefden we maar 20 minuten te rijden.. en dus waren we veel te vroeg. We zijn toen maar weer terug naar huis gegaan en hebben daar nog even gewacht. Lucy haar zus was ook op woensdag jarig en zij was dus vrijwel de hele dag weg van huis. We hebben haar donderdag pas weer gezien. Rond 12 uur waren we bij ons bestemming aangekomen en hebben we onszelf ingecheckt. Omdat de mensen die daar werken het adviseren, en ik het ontzettend koud had, besloot ik om goedkope handschoenen te halen met grip. Ik wist zeker dat ik met mijn bevroren handen niet goed genoeg grip kon krijgen op de touwen. Achteraf ben ik ook ontzettend blij met mijn nieuwe handschoenen, ze waren lekker warm... Onze groep bestond uit ongeveer 10 mensen, een groepje van 5 meisjes van de middelbare school, 3 vrouwen van middelbare leeftijd en Kim en ik. We begonnen als groep met het krijgen van instructies over onze harnassen, hoe we die aan moesten doen en verstellen zodat het goed zat. Daarna vertrokken we naar onze eerste route. Hij was kort en vierkant, dit was het beginners route zodat we konden wennen aan de type obstakels terwijl we nog relatief dichtbij de grond waren. Vervolgens gingen we verder met de tweede route. Hier hebben we anderhalf uur over gedaan. Het was lang en intensief maar ik heb ontzettend genoten. Omdat we in een rij alle obstakels langs gingen moesten we soms even wachten. Voorop 'liepen' namelijk de 5 jonge meisjes, de achterste daarvan was af en toe nogal bang en voorzichtig waardoor wij moesten wachten. Kim liep voor mij en heeft een heel charmant stukje gefilmd van mij waar ik probeer te klimmen over schommelende  touwen. Ik zal proberen om deze ook te uploaden, maar dan bij video's. Om het laatste route/parcours af te sluiten moesten we vanaf een hoog plateau springen. Erg gaaf maar weel doodeng. Kim ging als eerst en vergat haar knieën te buigen toen ze bij de grond kwam waardoor ze zittend op de grond terecht kwam. Natuurlijk moest ik daarom lachen terwijl ik naar het plateau toe klom. Daar werd ik aan een vreemd machine gekoppeld die mijn leven zou redden, ik kreeg uitleg over hoe ik mijzelf onderaan weer los moest koppelen en, natuurlijk, dat ik ook mijn knieën moest buigen... Hij denkt nu vast dat Nederlandse meisjes niet weten wat 'bend your knees' betekent, want ook ik heb het niet gedaan. Ik was net zo lekker aan het genieten van de wind dat om je gezicht waait dat ik plotseling op de grond zat. Vol verbazing stond ik op en heb ik mijzelf losgekoppeld. Ook dit heeft Kim natuurlijk gefilmd... Ik zal deze ook hopelijk bij de video's plaatsen. Na alle (in)spanning van die dag voelde ik mij vermoeid en ik begon de spierpijn al te voelen. Vooral mijn vingers en armen waren de dagen die daarop volgden erg moe pijnlijk. De rest van de dag heb ik dan ook maar doorgebracht op de bank, druk met het terugkijken van Grey's Anatomy en bezig met school.

Donderdagochtend werd ik om 9 uur gewekt met de deurbel en vervolgens geschreeuw van een klein meisje. Bah, dacht ik, niet weer. Lucy is namelijk zo een lief persoon dat zij vaak op twee meisjes met autisme past. Een van die meisjes is lang en stil, ze maakt af en toe geluid maar nooit echt woorden. Het is net alsof Lucy op een kleuter past, het meisje kan vrij weinig en zorgt er altijd voor dat de woonkamer een complete chaos is. Maar ja, zij is naar mijn mening 'prettiger' dan het andere meisje, die donderdag hier was. Het ander meisje is namelijk relatief dik en kan ook niet praten maar laat wel heel duidelijk horen wat ze niet wil. Zo wist ik die ochtend meteen al dat ze niet hier wilde zijn. Biede meisjes zijn ongeveer 8 jaar oud en gaan naar het speciaal onderwijs. Wanneer ze thuis zijn moeten ze continu aandacht en begeleiding krijgen waardoor anderen kinderen in het gezin geen of weinig aandacht krijgen. Daarom neemt Lucy ze af en toe in huis om de druk van de ouders te verminderen voor een dag. Om ervoor te zorgen dat Lucy wel geschikt is om op de meiden te passen komt er elke maand een maatschappelijk werker bij haar thuis die het huis controleert en in gesprek gaan met Lucy over van alles en nog wat. Wij hebben haar nu dan ook al twee keer ontmoet en moesten ook aan haar ons verklaring omtrent goed gedrag laten zien. Kim en ik hebben zo ontzettend veel respect voor Lucy dat zij met de meisjes om kan gaan. Wanneer ze hier zijn proberen wij altijd zo veel mogelijk uit de weg te blijven omdat het altijd een beetje awkward is wanneer een van de meisjes een complete meltdown heeft en we allemaal met onze handen in het haar zitten. Lucy blijft rustig en gaan goed met de situatie om. Zelf zou ik dit nooit kunnen doen denk ik. Het is mooi en fijn dat Lucy dit doet voor de ouders en voor de andere kinderen van het gezin.

Helaas was het weer niet mooi genoeg om die middag te gaan wandelen maar 's avonds rond 7 uur, toen Lucy het meisje weer naar huis bracht, was het weer opgeklaard en nog licht. Ik heb Kim weer naar de sportschool gebracht en ben ik maar weer gaan wandelen. Na het wandelen ben ik maar verder gegaan met mijn series kijken. Rond half 10 ben ik maar vast terug naar de sportschool gereden omdat ik wist dat het om 10 uur toch dicht zou gaan. Nadat ik Kim opgehaald had, hebben we nog even beneden gezeten en films gekeken.

Omdat ik nog ontzettend wakker was rond 12 uur besloot ik maar om nuttig te zijn en de keuken en woonkamer op te ruimen. Het voelt wel alsof ik zowat de enige persoon ben die ooit de keuken opruimt terwijl ik daar verder haast nooit kom. Er staat vrijwel altijd een hoge stapel met borden, pannen, glazen en mokken, heel veel mokken. Wanneer ik gekookt heb ruim ik eerst alles op voordat ik begin te eten. Die routine heb ik mijzelf in Zwolle aangeleerd en volg ik hier dan ook. Helaas ben ik de enige die er zo over denkt waardoor de meeste borden op het aanrecht blijven staan tot we geen schone borden of mes en vorken meer over hebben... Maar ja, dat krijg je als je met meerdere mensen een huis deelt. Gezien ik dit al twee manden vol hou, lukt nog een maand vast ook.

Vrijdag heb ik gelukkig veel voor school kunnen doen. Helaas was het weer wel erg stormachtig waardoor we eigenlijk alleen maar binnen hebben gezeten. Druk met school.. s' Avonds hebben we heerlijke risotto gegeten met Creme Brulee. Om toch nog iets actiefs te doen zijn we ook nog later naar de sportschool gegaan.. Het was erg leeg binnen, blijkbaar zijn er niet veel mensen die op een vrijdagavond naar de sportschool gaan. Terwijl we er toch waren hebben we meteen ons abonnement stopgezet. We moesten namelijk 30 dagen van te voren aangeven wanneer we weg gaan. Daarvoor moesten we wel bewijs inleveren dat we weer naar Nederland gaan. Maar gelukkig is alles goed verlopen en zijn we over 30 dagen geen lid meer van de sportschool.

Kortom, zaterdag na terugkomst van onze roadtrip heb ik mijn Mini gewassen en hebben we de wekelijkse boodschappen gedaan. Daarbij lekker veel Cider gekocht! Zondag op de bank film gekeken en 's avonds naar Lucy haar ouders geweest om daar te eten. Daar heb ik Lucy's zus en vader voor het eerst ontmoet, ze waren allebei erg aardig. Maandag hebben we Millionaires shortbread gemaakt en dinsdag gewandeld in het park. Woensdag Aerial Extreme. Lekker als aapjes aan touwen hangen en over touwen lopen tussen bomen. Op donderdag moest Lucy oppassen op een autistisch meisje.. Ze was erg luidruchtig en veeleisend. Vrijdag bezig voor school en daarna naar de sportschool waar we ons ook meteen uitgeschreven hebben.

Dat was alweer de laatste week van onze vakantie. Volgende week begint stage weer en ga ik weer verder met het geven van lessen in het Engels. We zijn allemaal erg bang en toch nieuwsgierig naar de verhalen van de kinderen. Blijkbaar zijn de verhalen van de kinderen na de vakanties altijd erg extreem. De meeste kinderen worden thuis niet goed behandeld in de vakanties. Let's hope for the best...

Yours truly,

Lara

1. Mari Steyn:
    22 april 2017
    Jou foto's is pragtig maar die toue ens. gee my sommer hoendervleis. Jy is regtig braaf en jou sonbril is baie mooi! Ek dink julle Lucy is fantasties want die kinders met outisme is baie uitputtend. Wat 'n wonderlike ondervinding en lekker dat julle bietjie by haar ouers kon kuier - en 'slow food' kon eet.